» » Жан Батист Ламарк: коротка біографія. Еволюційна теорія Жана Батіста Ламарка і його внесок в розвиток біології

Жан Батист Ламарк, коротка біографія якого буде нами розглянута, - перший вчений, створив цілісну теорію еволюції організмів. Проте йому належить і цілий ряд інших відкриттів, менш відомих. Чи знаєте ви, яке важливе поняття ввів у науку Жан Батист Ламарк? Біологія - термін, який в 1802 році запропонував саме цей вчений. Крім того, він перший поділив царство тварин на безхребетних і хребетних. Пропонуємо познайомитися з життям та досягненнями такого відомого вченого, як Жан Батист Ламарк. Коротка біографія його дасть вам загальне уявлення про цього діяча науки.

Походження, дитячі роки

Ж. Б. Ламарк (роки життя - 1744-1829) з'явився на світ в родовому замку, розташованому в Пікардії (Франція). Його батьки були середнього достатку дворянами. Вони хотіли бачити сина священиком, тому визначили Ламарка в єзуїтську школу. Доля його після смерті батька змінилася. У віці 16 років покинув школу і записався добровольцем у діючу армію Жан Батист Ламарк. Коротка біографія кількох його подальших років життя пов'язана з військовою кар'єрою.

Військова служба і заняття медициною

У роки Семирічної війни він виявив велику хоробрість у битві з пруссаками. Сам маршал справив колишнього вихованця єзуїтського коледжу в офіцери. Однак військова кар'єра, блискуче розпочата, так само як і духовна, Ламарка не приваблювала. Майбутній вчений вирішив вийти у відставку. Через деякий час почав вивчати медицину в столиці Франції Жан Батист Ламарк. Коротка біографія його триває у Парижі, де Ламарка особливо приваблювали природничі науки, головним чином ботаніка.

"Флора Франції"

Талановитий і працьовитий молодий учений через кілька років занять створив велику працю в 3-х томах. Називалося твір "Флора Франції". У цій роботі описано безліч рослин, а також є керівництво, як визначити їх. Ця праця приніс популярність починаючому вченому, яким був у той час Жан Батист Ламарк. Біографія Жана Батіста відзначена членством у Паризькій академії наук. Воно було надано йому за його досягнення. В академії продовжив з успіхом займатися ботанікою Жан Батист Ламарк. Біографія його, однак, вивченням її не обмежується.

Жан Батист стає зоологом

Коли Жану Батісту було близько 50 років, в 1793 році, докорінно змінилась його наукова діяльність. Ламарк працював у Королівському ботанічному саду, який був перетворений в цей час у Музей природної історії. В музеї не було вільних кафедр ботаніки, тому вченому запропонували зайнятися зоологією. Через 10 років Ламарк став таким же знавцем в цій сфері, яким був у вивченні флори.

Нові труди Батіста

В кінці 18 століття розвиток науки підійшло до ступеня, коли великого розвитку досягли ботаніка, фізіологія і хімія. У всій повноті ці дисципліни стали доступні тільки фахівцям. Ламарк, намагаючись запобігти загрожує науці розпад на окремі галузі і зберегти зв'язок, що існує між ними, створив низку праць. У них він дав узагальнений погляд на геологію, біологію, хімію, фізику і т. д.

Перша з робіт з'явилася в 1794 році. Вона присвячена розмірковувань про природу енергії та матерії. Ця праця називається "Дослідження причин основних фізичних явищ, що особливо стосуються горіння". За ним послідувала робота 1796 року "Спростування пневматичної теорії". В цих працях, заснованих більшою мірою на філософських міркуваннях, ніж на емпіричних даних, Жан Батист не висунув нових ідей, крім небагатьох помилкових положень.

У 1802 році з'явився ще один твір, "Гідрогеологія". Ламарк у цій роботі представляє історію нашої планети як серію затоплень океаном суші і подальших його відступів. Зростання континентів і відкладення органогенних опадів відбувається, як вважає він, під час затоплень. Ламарк у цій книзі передбачив методи фаціального аналізу, якими користуються сучасні вчені. Крім того, він розширив часові рамки історії землі, які вважалися в 18 столітті досить вузькими й обмежувалися кількома тисячами років. Однак ця робота Жана Батіста, як і дві попередні, не отримала великої популярності.

"Систематична біологія безхребетних"

Ламарк у 1800 році опублікував нову книгу. Вона отримала назву "Систематична біологія безхребетних". Вчений у ній піддав критиці запропоновану Ліннеєм систему класифікації безхребетних. Він створив свою. Ламарк при написанні цієї роботи користувався багатою колекцією, яку він зібрав за 30 років свого життя. В даній праці він спирався не на одні лише міркування, як зазвичай, але й на дослідження і багатий фактичний матеріал. Ламарк зробив головним критерієм при проведенні класифікації гомологичность внутрішніх органів. Такий підхід дозволив вченому уникнути безлічі помилок, допущених Ліннеєм, який відносив до однієї групи ті чи інші організми лише на підставі зовнішньої схожості, тому у цього вченого в загальний систематичний розділ потрапляли хробаки, молюски та інші.

"Філософія зоології"

До того часу, як Ламарку минуло 60 років, він знав все, що було вивчено до нього в області тварин і рослин. Тепер учений поставив перед собою нову мету - написати книгу, де не просто описувалися б організми, а пояснювалися закони живої природи. Жан Батист в новому своєму творі задумав показати, як виникли рослини і тварини, як вони розвивалися і видозмінювалися і як досягли свого нинішнього стану. Учений спробував довести, що всі вони не створені в сучасному їх стан, а розвивалися під дією природних законів природи. Іншими словами, Ламарк став творцем першої еволюційної теорії. У цьому відношенні він був попередником Дарвіна (на фото нижче). У 1809 році вчений надрукував свою працю. Відкриття Жана Батіста Ламарка викладені в книзі "Філософія зоології". Незважаючи на назву, в ній йдеться не тільки про тварин, але і про живу природу в цілому. У цій праці, таким чином, викладена еволюційна теорія Жана Батіста Ламарка, завдяки якій він сьогодні відомий на весь світ.

Доля теорії Ламарка, смерть Жана Батіста

Нерідко в історії науки бувало, що сучасники не визнавали великих людей і створені ними теорії. Лише через багато років вони отримували заслужене визнання. Не минула ця доля і Жана Батіста. Еволюційна теорія Жана Батіста Ламарка не був зрозумілий сучасниками. Одні вчені просто не звернули ніякої уваги на його твір, а інші і зовсім посміялися над ним. Ламарк, розраховуючи на підтримку, вирішив показати цю працю Наполеону. Однак імператор, який вважався покровителем науки, публічно висміяв Жана Батіста. Ламарк під кінець життя осліп. У віці 85 років, забутий усіма, помер Жан Батист Ламарк. Теорія еволюції, залишена їм у спадок, зробила його ім'я безсмертним.

Суть теорії Ламарка

В чому ж полягає суть теорії Ламарка? Вчений стверджував, що життя на нашій планеті виникло природним шляхом. Спочатку з'явилися прості організми. Поступово, з плином тисячоліть, вони удосконалювалися, змінювалися до тих пір, поки не дійшли до поточного стану. Жан Батист доводив, що від предків, несхожих на них і влаштованих більш примітивно, відбуваються всі живі істоти. У цьому, безумовно, виявився прав Жан Батист Ламарк. Теорія еволюції, що запропонована їм, тим не менше в деяких відносинах не витримує критики.

Дві причини розвитку органічного світу

Чому ж види рослин і тварин змінювалися, розвивалися раніше і продовжують удосконалюватися і тепер? Вчений спробував відповісти на це питання. Однак при всій безперечній геніальності Ламарк не зміг правильно, матеріалістично пояснити це явище. Вчений стверджував, що розвиток органічного світу залежить від двох основних причин. Перша полягає в тому, що тварини і рослини самі по собі прагнуть поліпшуватися і змінюватися. Таким чином, прагнення до прогресу є невід'ємною внутрішньою властивістю. Друга причина - вплив на них обстановки, в якій живуть організми. Ця обстановка, інакше звана життєвої середовищем, формується з впливу на рослини і тварин, повітря, грунту, вологи, тепла, світла, їжі і т. д.

Вплив життєвої середовища

Вчений вважав, що рослини, а також нижчі тварини прямо та безпосередньо змінюються під дією навколишнього середовища. Вони набувають певні властивості і форму. Наприклад, виросло на доброму грунті рослина набуває зовсім інший вигляд, ніж такого ж виду рослина, якому дісталася погана земля. А вирощене в тіні зовсім не схоже на вирощене на світлі. У свою чергу, тварини теж змінюються, однак це відбувається трохи інакше. У них утворюються під впливом змінюваного середовища нові звички. Постійно повторюючись, вони розвивають різні органи, упражняют їх. Наприклад, постійно живе в лісі тварини, яке змушене підійматися на дерева, з'являються хапальні кінцівки. А у представника фауни, вимушеного весь час переміщатися на великі відстані, з'являються сильні ноги, виростають копита та ін У цьому випадку ми маємо справу не з прямим, а непрямим впливом навколишнього середовища, яке відбувається через посередництво звичок. Жан Батист, крім того, вважав, що ті чи інші ознаки, що організми здобувають під впливом середовища, здатні передаватися у спадок.

Визнані та невизнані ідеї Ламарка

Досягнення науки дозволяють стверджувати, що не в усьому була вірна теорія Жана Батіста Ламарка. Вчені не визнають того, що в органічному світі є якесь незбагненне і таємниче прагнення до вдосконалення. Через півстоліття Дарвін пояснив доцільне будову рослин і тварин, а також те, яким чином вони пристосовуються до навколишнього середовища, дещо інакше. Він вважав основною причиною еволюції природний добір. Проте сучасною біологією визнається вплив на організми умов навколишнього середовища, що займає значне місце в теорії Ламарка. Тим не менш передача по спадку ознак, придбаних за життя організму, заперечується. Наука вважає, що нові ознаки з'являються під впливом мутацій - змін, які відбуваються в статевих клітинах організмів.

Незважаючи на це, заслуги Жана Батіста Ламарка великі. Він став першим, хто створив теорію природного розвитку всього органічного світу. Жан Батист Ламарк, внесок в розвиток біології якого досить значний, сьогодні користується заслуженим визнанням нащадків.