» » Карликові планети: Плутон, Еріда, Макемаке, Хаумеа

Карликові планети: Плутон, Еріда, Макемаке, Хаумеа

Карликові планети фактично не існували до 2006 року. Тоді вони були виділені в новий клас космічних об'єктів. Метою такого перетворення було введення проміжної ланки між великими планетами і численними астероїдами для запобігання плутанини в найменуваннях і статусах нових тіл, що знаходяться за орбітою Нептуна.

Визначення

Тоді, у вже далекому 2006 році, відбулося чергове зібрання МАС (Міжнародного астрономічного союзу). На порядку денному стояло питання про конкретизації статусу Плутона. У процесі обговорень було прийнято рішення позбавити його «звання» дев'ятої планети. МАС розробив визначення деяких космічних об'єктів:

• Планета — тіло, що обертається навколо Сонця, досить масивне, щоб підтримувати гідростатичний рівновагу (тобто мати округлу форму) і розчистити свою орбіту від інших об'єктів.
  • Астероїд — тіло, що обертається навколо Сонця, що володіє малою масою, яка не дозволяє йому досягти гідростатичного рівноваги.
  • Карликова планета — тіло, що обертається навколо Сонця, підтримує гідростатичний рівновагу, але недостатньо масивне, щоб розчистити орбіту.

До числа останніх і віднесли Плутон.

Новий статус

Карликові планети: Плутон, Еріда, Макемаке, Хаумеа

Плутон також класифікується як транснептуновый об'єкт. Як і деякі інші карликові планети, він відноситься до тіл поясу Койпера. Поштовхом до перегляду статусу Плутона стали численні відкриття об'єктів у цій віддаленій частині Сонячної системи. Серед них була і Еріда, що перевершує Плутон по масі на 27%. За логікою всі ці тіла потрібно було класифікувати як планети. Саме тому було вирішено переглянути та конкретизувати визначення подібних космічних об'єктів. Так і з'явилися карликові планети.

Десята

Карликові планети: Плутон, Еріда, Макемаке, Хаумеа

Не тільки Плутона «понизили в званні». Еріда до зборів МАС у 2006 році претендувала на "звання" десятої планети. Вона перевершує Плутон по масі, але поступається йому за розміром. Еріда була відкрита в 2005 році групою американських астрономів, які займалися пошуком транснептунових об'єктів. Спочатку її називали Ксеной або Зеной, але пізніше стали використовувати сучасну назву.

Еріда, як і інші карликові планети Сонячної системи, має гідростатичним рівновагою, але не в змозі розчистити свою орбіту від інших космічних тел.

Третя у списку

Карликові планети: Плутон, Еріда, Макемаке, Хаумеа

Наступною за величиною після Плутона і Еріда йде Макемаке. Це класичний об'єкт пояса Койпера. Цікаву історію має назву цього тіла. Як і завжди, після відкриття йому був привласнений номер 2005 FY 9 . Протягом довгого часу команда американських астрономів, що виявила Макемаке, називала його між собою «Пасхальний кролик» (відкриття було зроблено через кілька днів після свята).

У 2006 році, коли в класифікації з'явилася нова графа «Карликові планети Сонячної системи», було вирішено іменувати 2005 FY 9 інакше. За традицією класичні об'єкти пояса Койпера називають на честь божеств, пов'язаних з створенням. Маке-маке — творець людства в міфології рапануйців, споконвічних жителів острова Пасхи.

Хаумеа

Карликові планети: Плутон, Еріда, Макемаке, Хаумеа

Карликові планети Сонячної системи включають і ще один транснептуновый об'єкт. Це Хаумеа. Його основна особливість — дуже швидке обертання. Хаумеа по цьому параметру випереджає всі відомі об'єкти з діаметром більше ста метрів в нашій системі. Серед карликових планет об'єкт займає четверте місце за величиною.

Церера
Карликові планети: Плутон, Еріда, Макемаке, Хаумеа

Ще одне космічне тіло, що відноситься до цього класу, розміщується в Головному поясі астероїдів, що лежить між орбітами Юпітера і Марса. Це Церера. Відкрита вона була в початку 1801 року. Протягом деякого часу її вважали повноцінною планетою. А в 1802 році Цереру віднесли до астероїдів. Статус космічного тіла був переглянутий у 2006 році.

Карликові планети від своїх великих сусідів в основному відрізняються нездатністю очистити власну орбіту від інших тіл і космічного сміття. Наскільки зручно для використання подібне нововведення, зараз сказати важко — час покаже. Поки ж лише трохи вщухли суперечки з приводу зниження статусу Плутона. Втім, цінність колишньої дев'ятої планети і аналогічних йому тел для науки залишається високою незалежно від того, як їх називають.