» » Найпівденніша точка нашої планети - Південний полюс

Найпівденніша точка нашої планети - Південний полюс

Синя стрілка компаса завжди показує на північ, отже, якщо йти в протилежному напрямку досить довго, поки стрілка не буде показувати строго вгору, потрапиш туди, де знаходиться сама південна точка нашої планети – Південний полюс.

Це так і не так, у нашої планети існує кілька південних полюсів.

Визначення

Словом «полюс» позначається гранична гранична, крайня точка якої-небудь поверхні чи взагалі чого-небудь, а також діаметральна протилежність, - в цьому випадку це парне поняття, і в нашому світі є тільки два полюси, менше або більше буває, мабуть, у світах з іншим поняттям про просторі.

На нашій планеті є географічні полюси - Північний і Південний (найпівденніша точка нашої планети), які розташовуються там, де вісь обертання планети перетинається з її поверхнею у двох точках. Як будь-які крайнощі, полюси кілька збиткові: в цих точках з географічних координат є тільки широта, відповідно, на полюсах немає часових поясів – вибирай будь-який.

А ще свої, особливі полюси є у холоду і недоступності, і навіть від їх назви стає незатишно.

Магнітні полюси

У Землі є магнітне поле, що генерується ядром планети, що складається з розплавлених порід, в тому числі металевих. Як будь-яке електромагнітне випромінювання, воно має силові лінії, що показують напрямок цього випромінювання. Саме ці лінії змушують відхилятися стрілку компаса, яка завжди розташовується паралельно цим лініям, строго в одному напрямку. Точки сходження цих ліній і називаються магнітними полюсами – північним і південним, причому вони є дрейф і не збігаються з географічними. Вони не є антиподами, тобто магнітна вісь Землі, що з'єднує магнітні полюси, що не проходить через центр земної кулі.

Найпівденніша точка нашої планети - Південний полюс

До речі, південний магнітний полюс притягує південний полюс стрілки компаса, а так як протилежні заряди притягуються, його коректніше називати північним.

Географічне положення

Точка на земній поверхні, що має координату 9000' 00" південної широти – Південний полюс - сама південна точка нашої планети. Полюсів дісталися найсуворіші в кліматичному відношенні зони планети. Північний знаходиться серед льодів Північного Льодовитого океану, тобто серед океану, розташованого між величезними ділянками суші. Південний - в Антарктиді, тобто на твердому ділянці, з усіх сторін омивається океанами.

На полюсах сонце сходить раз в рік і, досягнувши вищої точки, через півроку сідає за горизонт. В Антарктиці день починається 22 вересня, триває 178 доби і закінчується в березні.

Клімат

Незважаючи на «спекотне» назва, Південний полюс - крайня південна точка планети – одне з экстремальнейших за умовами життя місць. Він знаходиться на континенті, вкритий товстим шаром льоду, і засмагати там досить проблематично, - клімат на Південному полюсі холодніше, ніж на Північному. Так виходить тому, що він віддалений від узбережжя, а океан – це природний теплоакумулятор. Місце його розташування знаходиться на височині, а рідкі сонячні промені досягають поверхні, відображаються білим снігом.

Найпівденніша точка нашої планети - Південний полюс
В районі полюса, на станції Амундсен-Скотт (США) відзначалася температура -828 що лише на 7 тепліше рекордного мінімуму, зареєстрованого на російській станції «Восток», розташованої на цьому континенті.

Підкорення Південного полюса

Після арктичної експедиції американця Пірі, коли в 1909 році був відкритий Північний полюс, головною метою першовідкривачів стала сама південна точка нашої планети. Історія підкорення Південного полюса стала однією з останніх сторінок всесвітньої історії географічних відкриттів, і однією з найдраматичніших.

В гонку включилися дві команди: норвезька на чолі з легендарним полярником Руальдом Амундсеном і британська під командуванням Роберта Скотта. Згодом в Англії поширилося таке опис цих експедицій: продумана до дрібниць, позбавлена найменшого ризику команда холодного, розважливого норвежця і героїчний порив романтика-англійця. Амундсена особливо звинувачували в тому, що півсотня лайок, на яких пересувалася його група, по мірі просування до полюса ставала джерелом корму для собак і людей.

Найпівденніша точка нашої планети - Південний полюс

17 січня 1912 року норвежці досягли полюса, випередивши Скотта на місяць. Найпівденніша точка світу знаходилася від бази на відстані 1300 км, Амундсен досяг полюса через два місяці після початку експедиції і благополучно повернувся, витративши на дорогу на 10 днів менше. 5 чоловік під командою Скотта з величезним трудом дісталися до мети і там виявили, що їх випередив Амундсен. Вони були знайдені загиблими від виснаження тільки через півроку.

Сьогоднішній стан

На Антарктиді немає територіального поділу, дозволена тільки наукова діяльність, здійснювана в рамках міжнародного договору. На Південному полюсі розташована американська наукова станція, названа іменами першовідкривачів – Амундсена і Скотта, біля неї обладнано ритуальне місце для фотографування - найпівденніша точка планети. Воно являє собою спеціальний знак на підставці в оточенні прапорів країн-учасників освоєння Антарктиди.

Найпівденніша точка нашої планети - Південний полюс

Кожен рік цей знак із-за зсуву льодового панцира на самому південному континенті землі відхиляється від нульової довготи на десяток метрів, і його доводиться переставляти. На щастя, всякий раз найпівденніша точка землі відкривається без тих зусиль, що були витрачені героями від науки на початку XX століття. Тепер на полюсі працює веб-камера, а відвідування його включено у список туристичних маршрутів.